Prova på pass


Här presenteras de prova på pass som kommer att finnas under Hälsokonventet.
Du köper ditt kort, Allkort eller enstaka pass, under fliken Köp kort. Alla pass måste förbokas!


LÖRDAG 23/4

Lokal: Gruppträningslokalen

10.15-11.00
SOMA MIND® – ”Ibland händer det mest när du gör minst…” – Emma Ellström, Emmas PT Gym
SOMA MIND® ger dig möjligheten att nå en ny nivå av funktionell stillhet. Genom SOMA MIND® kan vi på ett koncentrerat sätt nå centrering genom andning och att tydligt befinna oss i kroppens bindvävssträckningar.
Att utöva SOMA MIND® kommer samtidigt ge dig ett lugnt och fokuserat inre. Känslan är stilla, tillbakadragande och lugn. Du sitter och ligger på mattan i utvalda positioner, du genomgår en BodyScan och passet avslutas med en mycket skön och prestigelös meditation. Du får tid att känna och att fokusera bara på dig själv på ett helt nytt sätt. Som att landa en stund i frihet och varande. Resultatet blir en omedelbar skön känsla i kroppen och inte minst mentalt och känslomässigt. Du får en upplevelse av återhämtning, både kroppsligt och mentalt. Passar dig som vill ha en balans mellan aktivitet och vila, prestation och återhämtning, görande och varande. Soma Mind är framtaget av Linus Johansson, fysioterapeut och Cecilia Gustafsson, yogainstruktör och dansare. Båda är verksamma i Hälsingland, konceptet har funnits sedan 2012.

11.15-12.00
Mediyoga för hormonell balans – Pia Holmstedt Englund, Andningspaus
Ett ”prova på pass” som kvinnor kan göra för att balansera sin hormonella status.Passet innehåller andningsövningar samt fysiska övningar för hormonbalans.Övningarna integreras med förklaringar
om vilket effekt övningarna har. Bra att ha lite klädsel som man kan röra sig i men passet är inte svettigt.

12.15-13.10
Zumba Fitness 55 min – Pilar Matta, Zen Zen och Tania Ginard, Zumbatwins
Zumba Fitness® är en enkel dansklass där vi till latinska rytmer skakar höfter, rör oss till musiken och får massor med träningsglädje. Du tränar kondition och koordination i en mix av latinamerikanska dansformer och musik blandat med enkla koreografier till de senaste musiken.

13.30-14.15
Kettlebells – Sarah Larsson, Korpen
Kettlebellträning är en ytterst funktionell träningsform utifrån vardagens utmaningar med fokus på helkroppsrörelser för att förbättra styrka, kondition, balans, stabilitet och koordination. Träningen ger styrka, ökad rörlighet och stabilitet i de muskler som vi använder dagligen, vare sig det handlar om att lyfta matkassar, bära på barnen eller träna inför Vasaloppet, därför är kettlebellträning något som alla kan utföra och dra nytta av.

14.30.15.15
Vinyasa flow – Kristin Ellner, Yogandas
Vinyasa flow är en klass som boostar kropp och själ med flödande yoga till skön musik.
Under passet stärker du din kropp samtidigt som stort fokus ligger på andning, medvetenhet, kärlek och närvaro.
Kläder man lätt kan röra sig i är lämpligt. Yogamattor finns, men har du får du gärna ta med din egen.


SÖNDAG 24/4

Lokal: Gruppträningslokalen

10.15-11.00
65 + Muskelträning – Zhanna Lindkvist, Korpen
Här tränar vi upp styrkan i hela kroppen med eller utan redskap (skivstång och hantlar). Vi börjar med gympainspirerande uppvärmning för att sen fokusera på funktionella styrkeövningar. Både med och utan redskap. Passet avslutas med en pulshöjare innan stretch

11.15-12.00 
Soma Move, Emma Ellström Emmas PT Gym
SOMA MOVE® är ett holistiskt sätt att träna som är atletiskt och samtidigt mjukt. Du arbetar med kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där fokus är att arbeta med kroppen som en enhet i harmoni med andningen.

SOMA MOVE® är något som har vuxit fram genom en strävan mot att förstå kroppens funktionella konstruktion och hur den konstruktionen ska användas i rörelse.

12.15-13.00
Sh´Bam – Pilar Matta, Zen Zen
Det här är klassen för dig som vill svettas, dansa och ha kul. Les Mills SH’BAM™ bygger på enkla heta moves till listettor och remixade gamla favoriter – helt enkelt det perfekta sättet att komma i form och samtidigt låta din inre stjärna lysa.

13.15-14.00
Yoga/meditation – Annica Dahlin
Passet passar både nybörjare och lite mer erfarna yogautövare. Annica har femton års erfarenhet av yoga och meditation och kommer under passet att dela med sig av sin kunskap. Vi börja med yogapositioner fortsätter med en bra och viktig andningsövning. Du kommer att få prova på djupavslappning och till sist avsluta med en fin meditation. Den klassiska yogan är ett holistiskt sätt att ta hand om dig själv. Kroppen blir både stark och mjuk, själen och det mentala får sitt. Vi fyller på med ny energi och kommer ner i varv.  Blir mjuka i både kroppen, andningen och i vårt sinne. Klädsel: Mjuka sköna kläder rekommenderas.
Allt du behöver finns på plats, Välkommen!

14.30.15.15
Tabata – Hälsocoacherna, Energi24källan
Välkommen till ett funktionellt träningspass där kroppen är ditt egna motstånd.
Vi tränar tabata en rolig form av högintensiv intervallträning där du på kort tid kan uppnå stora träningsresultat


BÅDA DAGARNA!!

Lokal: CROSSFIT-boxen

11.00-12.00 – båda dagarna!
Prova på pass – Crossfit – Martin Larsson, Korpen
CrossFit som träningsform kretsar kring naturliga rörelser. Sitta ned och stå upp, springa, lyfta, kasta, klättra, hoppa, knuffa och släpa. Vi har de här rörelserna i oss naturligt och de ligger till grund för de övningar som strävar efter att bemästra inom CrossFit. Det finns lika många versioner av denna träningsform som det finns tränare som lär ut den. Det finns varianter som är riktade mot särskilda mål som t.ex. långdistanslopp, kraftsporter, styrka, storlek, tyngdlyftning, simning, gymnastik, golf, m.m. Det kan låta luddigt men grundprincipen är dock den samma: Konstant varierade funktionella rörelser utförda med hög intensitet. Och detta för att uppnå fysisk prestationsförmåga. Alltså att bli så allsidig som möjligt med lika stor förmåga i var och en av följande fysiska färdigheter: – Rörlighet – Kondition – Uthållighet – Styrka – Snabbhet – Explosivitet – Smidighet – Koordination – Precision – Balans Vi söker arbetskapacitet i alla tänkbara rörelser och olika långa utmaningar. Träningen sker med t.ex. skivstång, hantlar, kettlebells, räcke, klättringsrep, hopprep, romerska ringar, medicinbolar och andra enkla redskap. Med andra ord så är CF som träningsmetod inte ett exakt program eller schema, utan snarare principer som träningen baseras på.

Lokal: Utomhus
Löparskola
MTB-cykling